مشاوره و انجام تخصصی کلیه خدمات ویزا و اقامت

خبر خوش اصلاحات؛ قانون مهاجرت کاری به آلمان آسانتر شد

به گزارش رویترز و به نقل از پارسی کانادا، دولت آلمان قوانین جدیدی را برای حمایت از افراد خارجی برای کار در این کشور تصویب کرده است. به گفته قانونگذاران احزاب ائتلاف حاکم، لایحه تغییر قوانین مهاجرتی به پارلمان منتقل شد. براساس این قانون مهاجرت کارگران ماهر (skilled workers)، به ویژه از خارج از اتحادیه اروپا، آسان‌تر می‌کند.

با این قانون، بزرگترین اقتصاد اروپا امیدوار است با کمبود نیروی کار مبارزه کند. طبق آمار وزارت کاراین کشور، تعداد مشاغل خالی در سال 2022 رکورد را زد و به 2 میلیون نفر رسید.

بر اساس پیش‌نویس قانونی که در پایان ماه مارس توسط دولت رونمایی شد، این اصلاحات می‌تواند تعداد کارگران کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را تا 60000 نفر در سال افزایش دهد.

تغییرات جدید در قوانین مهاجرت به آلمان

این تغییرات در حوزه‌های مختلف برای مهاجران و نیروهای کار به تصویب رسیده است که هر بخش را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

پارلمان آلمان قوانین جدید برای مهاجرت به آلمان تصویب کرد

کاهش قوانین مربوط به ( BlueCard) کارت آبی

این پیش نویس قانون شامل پیشنهادهایی برای کاهش حقوق و دستمزد است تا افراد راحت تر بتوانند واجد شرایط بلوکارت شوند. کسانی که پتانسیل در آمد کمتری دارند و مدرک دانشگاهی دارند می‌توانند این نوع ویزا را دریافت کنند. یعنی آستانه درآمد برای مهاجرت نیروی کار از طریق کارت آبی به تقریباً 3500 یورو (3822 دلار) ناخالص در ماه کاهش می‌یابد.

قوانین برای متخصصان IT هم آسان خواهد شد و به افرادی که دارای تجربه شغلی یا مهارت های مرتبط هستند اجازه می دهد حتی بدون مدرک دانشگاهی واجد شرایط دریافت بلوکارت شوند.

قوانین مربوط به کارت شانس آلمان

یکی از ویژگی‌های جدید اصلاحات، معرفی «کارت فرصت» یا Chancenkarte است که سیستمی مبتنی بر امتیاز را برای کسانی است که به دنبال کار در آلمان هستند، بدون توجه به اینکه آیا قبلاً پیشنهاد شغلی داشته‌اند یا نه ارائه می‌دهد.

امتیازها بر اساس مدارک تحصیلی، مهارت زبان آلمانی، سن و ارتباط با آلمان است. برای ورود به کشور با Chancenkarte، مهاجران باید حداقل شش امتیاز از حداکثر ده امتیاز را کسب کنند.

آخرین تغییرات در پیش نویس قانون حداقل شرایط لازم برای مهارت‌های زبان آلمانی A2 را به سطح A1 کاهش داده است.

یکی دیگر از موارد اضافه شده جدید به قانون این است که اگر متقاضیان بتوانند قرارداد کاری برای استخدام واجد شرایط ارائه دهند و آژانس کار فدرال موافقت کند، کارت اقامت را می‌توان تا دو سال تمدید کرد.

تغییر مسیر برای پناهجویان

یکی از تغییرات قابل توجه، کمک هزینه به پناهجویان برای داشتن “تغییر مسیر” است که به آنها حق اقامت برای مقاصد کاری در کشور را می دهد. یعنی اگر پناهجویان پیشنهاد شغلی دارند که معیشت آنها را تضمین می‌کند، باید بتوانند وارد بازار کار آلمان شوند.

این تغییر به نفع شرکت‌هایی است که منتظر شروع کار کسانی هستند که قبلاً در کشور هستند و همچنین شهرداری‌ها را از برخی فرآیندها و هزینه‌های بوروکراتیک مرتبط رها می‌کند. این مقررات برای پناهجویانی که در حال حاضر در جریان هستند اعمال خواهد شد و 29 مارس سال جاری، تاریخ مرجعی است که پیش نویس قانون علنی شد.

اصلاحات جدید برای استعدادهای داخلی

آلمان علاوه بر نیاز به 400,000 کارگر ماهر سالانه، نیاز به حمایت از افراد داخل آلمان برای به روز کردن صلاحیت های خود نیاز دارد. دولت ائتلافی بر روی جزئیات نهایی قانون آموزش حرفه‌ای نیز به توافق رسیده است و این موضوع نیز در این هفته به بوندستاگ خواهد رفت.

بر اساس این پیش نویس، به جوانانی که نمی توانند محل آموزش درون شرکتی پیدا کنند، باید آموزش های خارج از شرکت ارائه شود. این تعهد به حمایت و پرورش استعدادهای داخلی در جذب کارگران ماهر بسیار مهم است.

کارشناسان و همکاران ما همه روزه از ساعت 10 صبح الی 17 آماده پاسخگویی و انجام خدمات به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *